Askeladden – en kjede av positivitet for både miljøet og samfunnet

Anne Brit får god hjelp av Bilstad til å bære inn brukte bøker fra en av våre kunder.

I følge en undersøkelse gjort av SSB øker detaljvareomsetningen stadig med årene. Samtidig hevder en undersøkelse gjort for DNB at stadig flere nordmenn ønsker å handle brukt. Hvordan kan det ha seg at detaljvareomsetningen stiger når vi nordmenn ønsker å handle brukt? Det finnes et hav av bruktmarkeder både på nett og som fysiske butikker. Hvorfor utnytter vi ikke disse tilbudene mer? Er tilbudet for dårlig?

Miljøvennlighet er noe vi i Bod og Bedring setter høyt. Det er derfor svært viktig for oss at alle de overflødige tingene vi hjelper kundene våre å kvitte seg med, blir sortert og levert på rett sted. Når vi hjelper kundene våre med å rydde et rom, sorteres alt systematisk. Sammen går vi gjennom hver eneste ting, hvor kunden bestemmer om det skal tas vare på, kastes, eller om det er i god nok stand til å gis bort. Svært ofte er det mye kunden ikke har behov for, men som er i altfor god stand til å kastes. Derfor er det fantastisk at bruktbutikker som Askeladden i Sandvika eksisterer.

Bruktbutikken Askeladden holder til i Sandvika i Bærum.

– ­Å få folk tilbake i jobb igjen er kjernevirksomheten til Askeladden

Bruktbutikken Askeladden i Sandvika drives av daglig leder Frode Bilstad, som tidligere har jobbet innen finans i 20 år.

– Jeg mistet jobben min i Nordea og hadde egentlig tenkt å gå tilbake til finans igjen, men sånn ble det ikke. Jeg var nok litt sliten av den typen jobb og hadde behov for en forandring, og da kom jeg tilfeldigvis borti dette her. Jeg kjente hun som drev det før meg. Hun spurte meg om jeg ville sitte i styret, ettersom hun ønsket noen med økonomisk bakgrunn der, og det takket jeg ja til. Samtidig jobbet jeg her frivillig i et år, mens jeg ventet på å få en jobb i finansnæringen igjen. Det endte med at jeg likte meg så godt her, og da hun som tidligere drev Askeladden sluttet i 2012, tok jeg over.

Daglig leder, Frode Bilstad, forteller Anne Brit om butikkens vaskerutiner.

Bemanningen til Askeladden er ikke som i alle andre butikker. Her jobber blant annet pensjonister frivillig, og bruktbutikken samarbeider med NAV, Bærum kommune og Kriminalomsorgen, ved blant annet å ta inn tidligere rusmisbrukere og andre som har falt utenfor samfunnet og trenger arbeidstrening for å komme tilbake i vanlig jobb igjen.

– Å få folk tilbake i jobb igjen er kjernevirksomheten til Askeladden. Her får de en mestring, og de vil komme ut i samfunnsnyttig arbeid igjen. I tillegg ønsker vi å få innvandrere som nettopp har lært seg norsk til å jobbe her, slik at de får et sted å praktisere norsken sin, sier Bilstad.

– Samtidig er gjenbruk drivkraften til Askeladden. Det er ikke bare gjenbruk av materielle ting, men det er også en type gjenbruk av mennesker. Mennesker som kommer tilbake til samfunnet for å få en ny start i livet, og som kommer ut i en ny type jobb igjen, legger han til.

Askeladden samarbeider med NAV, Bærum kommune og Kriminalomsorgen ved å ta imot tidligere rusmisbrukere slik at de får arbeidstrening.


Den pensjonerte bibliotekaren, Anne Nordli Ekanger, jobber frivillig på Askeladden hver fredag.

Ryddig og oversiktlig

Tilbake til våre kunders brukte gjenstander; Hva skjer i prosessen fra vi leverer fra oss de ulike gjenstandene, til det står ferdig priset og er klart for salg i Askeladdens hyller?

Først og fremst mottar ikke bare Askeladden brukte gjenstander og møbler – de tilbyr også gratis henting om det er noe man skulle ha behov for.

Videre, når de brukte tingene enten er levert eller hentet til butikken, blir de sortert og vasket, og noen møbler blir reparert i butikkens egne verksted. Deretter prises gjenstandene og legges ut i en av butikkens tre oversiktlige og ryddige etasjer, for salg.

I kjelleren på Askeladden vaskes og tørkes de brukte gjenstandene de får inn.


Alt som kastes, sorteres riktig.


Bilstad sorterer bøkene Anne Brit har tatt med fra en av våre kunder.


Askeladden har tre ryddige og oversiktlige etasjer.

Caring is sharing

Når vi i Bod og Bedring leverer ting til Askeladden som våre kunder ikke lenger har bruk for, tar vi vi ikke bare vare på miljøet, vi er også med på holde en bedrift, som hjelper mennesker tilbake til samfunnet igjen, gående. Askeladden skaper en kjede av positivitet for både miljøet og samfunnet, og derfor setter Bod og Bedring stor pris på å kunne levere brukte gjenstander til denne butikken. I tillegg bidrar vi til at bruktbutikkene får et større tilbud, og med dette vil kanskje flere nordmenn benytte seg av å kjøpe ting brukt.

Bod og Bedring – rydder deg fri

Les mer

Å holde det ryddig i hjemmet – den enkleste ting i verden for noen.

Å holde det ryddig i hjemmet – den enkleste ting i verden for noen. For andre, derimot, krever det enorm tiltaksevne og føles helt håpløst. Hvorfor er det slik? Og hvilken innvirkning har rot på selvfølelsen og vårt sosiale liv.

Vi nordmenn er, av natur og tradisjon, stolte, selvstendige og ryddige mennesker. Vi kan nok godt stereotyperes som perfeksjonister – og det på godt og vondt. Vi er siviliserte, har orden på livene våre, og hjemmene våre er pene og organiserte, slik ser det i hvert fall ut fra utsiden. Dette er vår kultur. Reiser en litt rundt i verden oppdager man raskt at på få steder er menneskene så opptatt av hvordan det ser ut i hjemmet som det vi er. Kanskje er det fordi vi faktisk bruker mye tid nettopp hjemme. Her er vintrene lange og kalde, som naturligvis betyr at vi holder oss en del innendørs. Dessuten er vi et land med mye plass og god råd, preget av store hus og store hager hvor vi har mulighet til å be mange til bords. Noe som står i kontrast til store deler av verden.

La oss sette Thailand som et eksempel, hvor været for det meste er varmt og deilig, og leilighetene små og ligger tett inntil hverandre. Her er det langt mer vanlig å invitere noen til å møtes ute på stranden, i gatene eller på den lokale lunsjkafeen.

Vi skal ikke lengre enn til England, et land ikke så alt for annerledes fra vårt eget, før man ser en merkbar forskjell i hvor opptatt man er av hvordan det ser ut hjemme.

De ryddige, pene hjemmene til oss nordmenn gjenspeiler mye mer av vår kultur og vårt klima enn vi kanskje er bevisste på – vi er ‘innemennesker’. Så når vi inviterer venner og familie hjem er det viktig for oss å kunne være stolte av hva de møter i døren. Slik som klærne vi velger å ha på oss når vi pynter oss, eller hårfrisyren vi velger å bære i årevis. Det er en del av vår identitet.

Så hva skjer så med oss, når vi ikke klarer å holde orden på hjemmet? Når vi ikke klarer å gjøre det pent? Er det litt det samme som når vi føler at vi selv forfaller? Når man av diverse omstendigheter ikke orker å pynte seg lenger, eller ikke lenger har energien til å fremstå som det mennesket man egentlig identifiserer seg med?

I Bod og Bedring møter jeg mennesker som trenger hjelp til å rydde og få orden på hjemmet sitt. Mange har kanskje opplevd at i kaotiske perioder i livet – være det seg en hektisk hverdag, en tung tid som tar av energien vår, eller rett og slett en dårlig helse – er det å holde hjemmet organisert faktisk en utrolig stor utfordring.

Til tross for at de fleste av oss antakelig har opplevd slike perioder, kan forstå de og relatere til de, er det gjerne et tabu og stor skam å skulle la andre se at hjemmet vårt ikke er i fullstendig stand. Vi ønsker ikke lenger å invitere gode venner hjem på det som pleide å være en hyggelig, sosial og viktig sammenkomst. Med det mister vi mye.

Underbevisst er et rotete hjem et fysisk bilde på vår mentale tilstand som vi ikke tørr å avsløre – stoltheten vår og selvstendigheten vår står i fare. I stedet for å kunne være ærlige med hverandre og si at «det har vært litt vanskelig for meg i det siste», vegrer vi oss for å være  sårbare.

Enda vanskeligere blir det å be om hjelp i en slik sårbar situasjon, om så «bare» til en skikkelig ryddesjau. Vi er opptatt av å klare ting selv. Vi er opptatt av at livene våre skal virke perfekte fra utsiden. Og vi har slik omtanke for de rundt oss at vi er redd for å være andre til bry – de har sine egne liv å holde styr på.

Så hvordan klarer vi å holde i stand et ryddig hjem, uten å ende i en ond sirkel av rot? Om vi først har havnet i en kaotisk situasjon, hvordan kommer vi ut av den? Og hvordan kan vi nordmenn bli flinkere til å be om hjelp i hjemmet når vi trenger det?

Vi ønsker å høre dine tanker, innspill og egne erfaringer rundt temaet, så del gjerne!

Les mer

 

Dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde og organisere huset nå, må jeg flytte!

For 15 år siden flyttet Eva (71) fra et stort hus på Norberg i Oslo, til et mindre hus også på Norberg. Endringene ble store da det ikke lenger var like stor plass til alt hun eide. Saker og ting ble plassert der det var plass, og resten ble stuet vekk i boder og skap.

Det var ikke før for to år siden, da Eva ble syk og måtte gjennom en stor operasjon, at huset gikk fra å være rotete til å bli et kaos. I to år måtte Eva gå på krykker, og selv de enkleste dagligdagse rutinene ble til en utfordring. Ryddingen ble derfor både svært vanskelig og bortprioritert. Rotet hopet seg opp og ble til slutt en stor påkjenning, og i lange perioder våknet hun om nettene av at hun var urolig og engstelig.

– Jeg følte meg ute av kontroll. Til slutt måtte jeg true meg selv ved å tenke at ‘dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde huset nå, må jeg flytte!’

FØR: Garderoben var overfylt og manglet et system, noe som gjorde det vanskelig å finne frem til de rette tingene.

En venninne av Eva, som Bod og Bedring tidligere har hjulpet med å rydde kjelleren i huset til, tipset Eva om oss. Eva ble fortalt om hele prosessen og syntes dette hørtes interessant ut, men var samtidig litt skeptisk til å slippe en fremmed inn i kaoset sitt.

– Det var ikke bare bare å slippe folk inn i det mest rotete, men så tenkte jeg ‘hun kaller seg Bod og Bedring, akkurat som i ordtaket bot og bedring. Da tenkte jeg at hun har humoristisk sans, og derfor turte jeg å satse på det.

I tillegg til et ønske om å bli kvitt kaoset og få et velorganisert hjem, ønsket Eva også å legge alt til rette for et hyggelig og velfungerende ukesbesøk av sin sønn, sin nye svigerdatter, og deres fire barn.

– Det var viktig at det skulle bli hyggelig, og ikke stressende.

Vi fant derfor sammen ut at det viktigste når man skal få besøk av så mange, er at garderobe, vaskerom, stellerom for babyen, og bøttekott – rommene som får alt til å gå rundt, er i orden.

Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes. Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass. Alt som enten skulle gis bort eller kastes, kjørte Bod og Bedring til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen.

Besøket gikk som en lek og Eva hygget seg, fremfor å stresse. Systemet vi laget fungerte optimalt, og Eva får nå storbesøk av sønnens familie hver måned uten noe problem.

ETTER: Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes.

ETTER: Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass.

Eva ble så fornøyd med både prosessen og resultatet, at hun leide inn Bod og Bedring til å hjelpe henne med resten av huset. Stuen, kjøkkenet, badene, kontoret, og kjelleren med kjellerstue har nå også blitt ryddet, merket, og satt i system. Eva har nå kvittet seg med hundretalls av bøker i stuen, fått sortert og organisert kjøleskapet, kjøkkenskap og -skuffer, likt som kremer og medisiner har blitt sortert og organisert på badene. På kontoret har titalls permer med forskjellige papirer blitt gått gjennom og satt i system, og i kjelleren har alt fra støvler til bilderammer blitt lagt i egne bokser og merket og plassert i hyller.

FØR: Badet var fullt av ting som kunne kastes, vaskes og sorteres.

ETTER: Et strøkent bad med orden i baderomsartiklene og en skuff til ethvert behov.

– Det Bod og Bedring har gjort har gått over all forventning! Systemet til Anne Brit er helt ‘outstanding’. Når jeg ser at ting forsvinner og at andre ting blir satt i system, blir jeg svært lettet og får en god følelse. I tillegg er Anne Brit sjeldent god med mennesker – hun er både spennende, morsom og energigivende. Ikke bare er hun ekstremt god til å rydde, men hun er også en god coach som hjelper deg med å finne ut hvor det stopper opp, og hvorfor det har blitt så rotete. Og ikke minst får jeg hjelp til nye rutiner jeg må innarbeide for å hindre at rot hoper seg opp igjen. Jeg anbefaler Bod og Bedring til alle venninnene mine, og flere av dem har takket meg for anbefalingen etter at de selv har engasjert Bod og Bedring i hjemmene sine. Bod og Bedring øker livskvaliteten – du får frigitt masse tid til andre aktiviteter.

Bod og Bedring – vi rydder deg fri!

FØR: Kjelleren hadde ikke mer plass, og ingen system.

ETTER: En lys og ryddig kjeller med en fast plass til alt, tydelig markert.

FØR: Kjellerstuen trengte et løft for å fungere optimalt.

ETTER: En romslig kjellerstue som kan brukes som kontor – med sorterte papirer, bøker og permer.

Les mer

BOD OG BEDRING søker ryddekonsulenter

Har du lyst på en variert og morsom jobb i et godt arbeidsmiljø samtidig som du bidrar til at våre kunder får et nytt og enklere liv?

På grunn av stor etterspørsel søker vi praktiske ryddespesialister med godt humør og som er glad i mennesker. Du kan ha bakgrunn som snekker, tømrer, interiørkonsulent eller lignende, eller du kan ha flere års erfaring i salg og service. Du må like å snakke med mennesker, være strukturert og ryddig, beherske godt norsk og være jordnær og til å stole på.

Arbeidet er aktivt og variert, og går ut på rydding og organisering av boder, loft, kjellere og hjem, samt sortering og kjøring til gjenbruksstasjoner, loppemarked og lignende. Jobben innebærer også å skreddersy oppbevaringsløsninger (som for eksempel reoler og garderobeskap fra IKEA) og montere disse. Ellers enklere vaktmestertjenester og å gjøre ulike typer ærend.

Praktisk og estetisk sans er en fordel. Du må ha sertifikat. Egen bil er en fordel, men ikke et krav. Opplæring vil bli gitt. Deltid med mulighet for utvidelse. Fleksibel arbeidstid. Det vil bli lagt vekt på personlige egenskaper.

Bod og Bedring er et nytt konsept i markedet. Vi holder til på Vinderen i Oslo og fornyer private hjem i Oslo gjennom rydding, organisering og gjenbruk. Søknad og CV sendes til Anne Brit på post@bodogbedring.no.

Vi gleder oss til å høre fra deg!