Her er noen av våre jobber

Nå rydder vi ute også!

Er ikke hagen lenger slik som den en gang var? Kvier du deg til å sette i gang med hagestellet? Eller har hagen din potensialet til å bli din drømmehage, men du vet ikke hvor eller hvordan du skal starte?
– Vi hjelper deg!
På grunn av økende etterspørsler fra våre kunder om hjelp i hagen, har Bod og Bedring nå inngått et samarbeid med hagespesialist og hobbygartner Anne Kristin Sæthre, og dette er hva vi kan tilby:

Før vinteren
Løkplanting
Tømme, vaske og sette bort krukker og kasser
Siste plenklipp
Fjerne løv, kvist og kongler
Fjerne uønskede små trær og skudd
Kjøre bort rusk og rask
Dekke til roser og sarte planter
Vaske og rydde redskap
Rydde hagemøbler

Før advent og jul
Henge opp julebelysning
Pynte inngangspartiet
Lage dørkrans og girlander
Handle inn og dandere juleblomstene
Kjøpe og pynte juletre

Senvinter
Beskjære frukttrær
Fjerne uønskede små trær og skudd
Beskjære/forme hekker
Kjøre bort kvist og kvast
Så sommerblomster og grønnsaker for driving innendørs
Planlegge sommerens hage

Vårstell
Opprette kompost
Gjødsle og luke
Bytte jord på inneplanter
Fjerne løv og rydde staudebed
Beskjære roser og bærbusker
Handle og plante ut sommerblomster og evt. andre planter
Sette ut hagemøbler og pynte

Høres dette interessant ut? Kontakt oss i dag for gratis befaring!

Bod og Bedring – rydder deg fri!

Les mer

Ekspressforvandling av stue på Skøyen

Å fornye hjemmet behøver verken å koste en formue eller ta lang tid. Denne stuen på Skøyen er et godt eksempel på nettopp dette – alt som skulle til for at stuen ble fornyet var litt maling, nye puter og ny en lampe, i tillegg til litt ommøblering. Vanskeligere enn dette trenger det ikke være!

Synes du likevel det virker vanskelig å komme i gang? Vi i Bod og Bedring hjelper deg mer enn gjerne – kontakt oss i dag for en uforpliktende befaring!

Bod og Bedring – rydder deg fri!

Den fineste sommeren på mange år – en glede for oss, en sorg for hjemmet

Det er lenge siden vi har hatt en så strålende og varm sommer i Norge som det vi har hatt i år. Temperaturene som er blitt vist på gradestokken har tidligere vært et sjeldent syn i Norge, men denne sommeren har vi nærmest blitt overrasket om gradestokken har vist temperaturer lavere enn 25°c. Du kjenner kanskje derfor igjen setningen «Det blir for dumt å oppholde seg innendørs nå når vi først har fått så fint sommervær!».

Planen om å rydde opp i den kaotiske boden eller den uoversiktlige garasjen i løpet av sommeren har kanskje blitt nedprioritert da det fine været har måttet nytes, samtidig som det å skulle rydde og sjaue nærmest har vært uutholdelig i varmen. Hverdagen, som ikke tar hensyn til at det har vært så varmt i sommer, banker likevel snart på døra, og om kort tid vil dagene være fylt opp av alle de hverdagslige gjøremålene igjen – og kaoset i hjemmet du skulle rydde opp i løpet av sommeren er der fremdeles.

Før du vet ordet av det vil gradestokken vise blå grader, slik den gjør når bladene faller. Sommerklærne er blitt for kalde, og høst- og vinterklærne må finnes frem. Men hvor var det nå du hadde lagt vinterjakkene igjen? Eller vinterskoene? Bakerst i kjellerboden, gjemt bak alt mulig annet rart du også har stappet inn da du hadde dårlig tid og tenkte at dette skulle du få ryddet opp i løpet av sommeren? Du manner eller kvinner deg opp og gjør et tappert forsøk på å finne frem vinterklærne i boden. Tiden raser av gårde mens du fortvilet leter gjennom usorterte esker og poser – og der, i esken med babyklærne du har spart på til du får barnebarn, men som din eldste datter pent takket nei til da barnebarnet ditt ble født, ligger den ene vinterskoen av skoparet du så etter. «Hvor ligger den andre skoen?», spør du deg selv og fortsetter videre på den tidskrevende skattejakten mens du lurer på hvordan du i all verden skal få tid til å få ryddet opp i dette kaoset når timeplanen din er så tettpakket.

Til tross for en strålende sommer hvor det å rydde i hjemmet har blitt nedprioritert, behøver det nødvendigvis ikke bli kaotisk og tidkrevende å finne frem igjen vinterklærne, eller andre ting du har lagt bort. Bod og Bedring hjelper deg gjerne med å få orden i kaoset i løpet av kort tid, og scenarioet beskrevet ovenfor vil garantert se helt annerledes ut og ta mye kortere tid.

Kontakt oss i dag for gratis befaring.

Bod og Bedring – rydder deg fri

Les mer

Etter 30 år har jeg endelig fått orden i klærne!

Vår samarbeidspartner Astri Thomas hjalp Marianne med å sortere klærne og sette sammen antrekk.

Med ulike jobber som lastebilsjåførlærer og dyretolk, i tillegg til å ha vært i en lengre sykdomsperiode, med vektoppgang og deretter nedgang, hadde kaoset av klær økt i klesskapene til Marianne (45) fra Skjetten over tid. Dette førte til at Marianne til slutt følte at det ble et uoverkommelig prosjekt å rydde opp i. Hun bestemte seg derfor for å kontakte Bod og Bedring.

Marianne har etter 30 år endelig fått orden i garderobeskapene sine.

Til dette ryddeprosjektet tok vi med oss vår samarbeidspartner Astri Thomas, Norges mest kjente spesialist på farge- og stil-analyse. Skuffer og skap ble tømt for klær og videre ble de sortert. Deretter gikk Marianne og Astri sammen for å finne ut hvilken stil, og hva slags linjer og farger som passet Marianne best, og ut ifra dette satte de sammen flotte og komplette antrekk. Mange av klærne som Marianne valgte å beholde ble farget, og hun har nå en garderobe som matcher den fargerike, sprudlende og positive personligheten hun har. Bod og Bedring tømte og vasket garderobeskapene og ryddet på plass igjen de ferdig sorterte klærne.


Mange av klærne Marianne valgte å beholde ble farget og passer nå perfekt inn i den fargerike garderoben hennes.



Ramya har alltid elsket å tegne, og forteller at hun har tegnet mer nå som det er blitt orden i sakene hennes.

Bod og Bedring – rydder deg fri

Les mer

Jeg samlet og samlet, og klarte ikke å kvitte meg med noe


I dag har Ramya og Prasantha sluttet å stresse over rotet, og de kan nå bruke tiden på det de har lyst til.

I 1989 flyttet det indiske legeekteparet Prasantha Devulapalli og mannen hennes til Norge, og noen år senere fikk de datteren Ramya. Ramya var som barn flest – hun elsket å tegne og synge, og hun levde et friskt og sunt liv uten bekymringer, men da hun hadde fylt fire år begynte sykdomsforløpet som skulle vise seg å prege henne for resten av livet.

Den lille familien som i dag bor på Tøyen i Oslo var på ferie i hjemlandet da Ramya ble syk. Hun ble innlagt på sykehus da hjertet hennes stoppet, men legene i India fant ikke ut hva det var, annet enn at hun hadde for lite kalsium i kroppen. Da familien kom tilbake til Norge fikk Ramya, først etter lang tid, sin første diagnose; APS type 1 – en sjelden genetisk sykdom som er vanskelig å utrede da symptomene er ulike sykdommer. Da Ramya var blitt fem år begynte hun å miste både synet og håret som følge av sykdommen.

– Det ble litt mye for foreldrene mine, men det gikk greit og jeg begynte på skolen, smiler Ramya.

Ramya forteller også at det gikk greit på skolen og at hun var stabil veldig lenge – helt til hun i 2011 også fikk diagnostisert Diabetes type 1. Likevel var det ikke før i 2012, da Ramya var 13 år,  at livet hennes endret seg drastisk.

– Jeg ble veldig syk, ettersom jeg fikk en lungesepsis. Legene fant ut at jeg også hadde binyrebarksvikt, som vil si at jeg ikke hadde noe ordentlig kortisonproduksjon i kroppen. Noe som igjen vil si at kroppen min ikke klarer å kjempe imot infeksjoner. Dette fører til at jeg blir fortere og mer sliten enn andre, forklarer Ramya.

Ramya fikk en blødning i lungene og endte opp med å ligge i koma i fem uker.

– Kroppen min kollapset og legene koblet meg til en ECMO-maskin som hjelper kroppen med å ta vare på de viktigste organene. Når man er tilkoblet en slik maskin sirkulerer ikke blodet ordentlig i kroppen, så det er vanlig at man må amputere for eksempel en finger, fortsetter Ramya.

I Ramyas tilfelle viste det seg at det skulle bli litt mer dramatisk, ettersom hun måtte amputere hele høyrehånden. Etter denne hendelsen i 2012 har veien vært lang for Ramya å komme dit hun er i dag.

– Det var som å bli født på nytt, jeg måtte lære alt igjen. Jeg var sengeliggende og måtte lære meg å puste, spise, sitte, stå og gå på nytt. I tillegg måtte jeg lære meg å bruke venstrehånden til alt – å skrive og å tegne for eksempel. Jeg var jo egentlig høyrehendt så det ble en stor endring for meg, smiler hun.

Siden den gang har Ramya klart å komme tilbake til livet igjen, og hun forteller at det faktum at hun på mirakuløst vis overlevde hendelsen i 2012 har vært en stort motivasjon i seg selv. I tillegg har det også vært motiverende at hun i etterkant føler at hun tegner bedre med venstrehånden og synger bedre.

Moren til Ramya, Prasantha, forteller at hendelsen i 2012 førte til at hun begynte å få vansker med å kvitte seg med ting.


Før kom Ramya aldri i gang med hobbysakene sine fordi det ikke var noe system. Nå har alle sakene blitt satt i system og det er enkelt å finne frem.

Verdiløse minner

– Jeg samlet og samlet, og klarte ikke å kvitte meg med noe. Det kunne være så ille som en liten papirlapp som Ramya hadde berørt som barn, jeg klarte ikke å kvitte meg med det. Det hadde nok noe med det at jeg var så nær ved å miste det som er det mest viktige for meg – det var første gangen jeg merket at jeg faktisk kunne miste Ramya, hun var nær døden. Så da  samlet jeg på minner, verdiløse minner.

Prasantha forteller også at hendelsen førte til at hun handlet som aldri før til Ramya – alt mulig, både ting Ramya hadde bruk for og ikke hadde bruk for.

– Før var jeg utrolig flink. Vi har flyttet mange ganger og jeg har alltid vært flink til å kvitte meg med ting og aldri hatt et sentimentalt forhold til tingene mine. Var det ødelagt, tenkte jeg «ut med det». Men etter 2012 klarte jeg ikke lenger det, og Ramya hadde masse klær som fortsatt hadde prislappen på og som hun ikke brukte. Vanligvis har jeg en regel om at hvis jeg har ting som ikke er blitt brukt på seks måneder, så kvitter jeg meg med det og gir det bort. Nå hadde det derimot hopet seg opp og blitt et kaos, sier Prasantha oppgitt.

Det var likevel ikke bare en opphoping av klær og verdiløse minner som var blitt et problem i familien på Tøyen sitt hjem etter den drastiske livsendringen til Ramya – alt måtte også tilrettelegges for henne. Som tidligere nevnt er Ramya svært glad i å tegne, og har i likhet med moren en stor interesse for håndarbeid generelt. Det har i de senere årene likevel ikke vært lett for Ramya å holde på med, da synet hennes er blitt svært redusert og alt hun trengte til håndarbeid var et eneste stort rot.

– ­Jeg kom aldri i gang. Det var altfor vanskelig å finne det jeg skulle ha, så da endte jeg som oftest opp med å ikke gjøre noen ting, ler Ramya.


Ramya har alltid elsket å tegne, og forteller at hun har tegnet mer nå som det er blitt orden i sakene hennes.

Moren forteller også at rotet i hobbysakene førte til frustrasjon og at hun måtte bruke mye tid på å lete etter diverse saker. Den samme frustrasjonen dukket også opp hver gang Ramya skulle finne et antrekk å ha på seg for dagen.

– Ramya er veldig opptatt av mote og liker å se stilig og ordentlig ut, men da jeg ikke klarte å finne akkurat den toppen som matcher med akkurat den buksa hun ville bruke, ble hun stresset. Hun måtte alltid tilpasse seg og inngå kompromiss fordi jeg ikke klarte å finne frem, forklarer moren.

Rotet gikk utover helsen

Rotet som hadde hopet seg opp i familiens leilighet ble så stressende for Prasantha at det til slutt gikk utover helsen hennes, men redningen kom da hun fant en av Bod og Bedrings artikler på Facebook.

– Det finnes jo nesten ingen i Norge som gjør sånt– man kan få noen som rydder, men da må man være der og sitte og tenke. Det hadde jeg ikke energi til, ettersom jeg hadde så mye å gjøre. Jeg ønsket meg noen som kunne være en tenkende partner som kunne hjelpe meg med å sortere tankene mine rundt tingene mine, og ikke bare fysisk hjelp. Samtidig trengte jeg noen som kunne fortsette å jobbe selv når jeg ikke var tilstede. Bod og Bedring virket tilpasningsdyktige, og derfor bestemte jeg meg for å kontakte dem.

Bod og Bedring kom senere på befaring, og vi ble enige med Prasantha om at fokuset på ryddingen skulle ligge på Ramyas behov. Kort tid etter satte vi i gang.

Ting satt i system


I dag kan hvem som helst finne frem i sakene til Ramya.

Ramya har på grunn av situasjonen sin ulike assistenter som er innom og hjelper henne. En utfordring assistentene har stått overfor har vært at det er vanskelig for dem å finne frem diverse ting for Ramya, da ingenting hadde en fast plass. Derfor var det et mål for ryddingen at hvem som helst, enkelt kunne finne frem i Ramyas saker.

Til å begynne med tok vi for oss klesproblematikken. Vi sorterte alle klærne og fant ut hva Ramya hadde lyst til å beholde og hva som kunne gis bort. Videre lagde vi et system som ville gjøre det mye enklere for Ramya å finne frem antrekk.

– Ramya ønsket seg ferdigsatte antrekk, slik at det ville bli lettere for å henne å finne ut hva hun skulle ha på seg. For å få til dette fikk vi forklart av Bod og Bedring at det var viktig at klærne var behagelig, og at Ramya måtte være sikker på at hun likte kombinasjonene som ble satt sammen. Vi endte opp med å gi bort seks esker med klær, og nå er innholdet i Ramyas klesskap bare klær hun elsker. Det er mye lettere å finne frem, sier Prasantha fornøyd.


Vi hjalp Ramya med å sette sammen antrekk slik at hun enklere kan finne frem til hva hun skal ha på seg.

Videre i ryddeprosessen tok vi for oss hobbysakene.

– Vi startet med å ta ut alt for å få oversikt – både ting vi ville ha og ting vi ikke ville ha lenger. Det var veldig bra å få den oversikten, og vi lagde et godt system. Ting er merket med lapper og alt fikk sin egen, faste plass, forklarer Ramya.

På bare tre dager var kaoset blitt satt i system, og Prasantha opplever at hverdagen har blitt mye enklere.

– Hvis Ramya spurte meg om å finne et eller annet før, ble jeg veldig stresset fordi jeg ikke trodde at jeg kom til å finne det. Nå derimot vet jeg hvor alt er – jeg går rett inn på rommet, finner det og der er det!


I dag kan Prasantha enkelt hjelpe datteren med å finne frem i hobbysakene.

Over all forventning

Prasantha forteller at Bod og Bedring har gått over all forventning, og at engasjementet har gitt henne mer enn bare en opprydning og systematisering av Ramyas ting.

– Jeg har lært så mye! Nå vet jeg hvordan jeg skal sortere ting på en enkel måte, og jeg har klart å få orden i blant annet medisinskapet og i papirene mine på egen hånd. Alt har fått sin egen plass, og det er derfor enklere å holde det ryddig.

Familien er, i tillegg til resultatet og lærdommen de har fått, svært fornøyd med opplevelsen av å engasjere Bod og Bedring.

– Jeg var litt usikker på å slippe folk inn i kaoset, spesielt ettersom Ramya har en del utfordringer og er en veldig privat person. Hun var litt redd for å bli oppfattet som uinteressert om hun ble sliten, og var generelt skeptisk til å åpne opp livet sitt for noen andre. Til tross for dette gikk det kjempebra, og Bod og Bedring har vært både tillitsvekkende og behagelige å ha i hjemmet. De var svært positive og blide, og man fikk en trygghetsfølelse, forteller Prasantha.


I tillegg til hobbyrommet og klesskapet, ryddet Bod og Bedring Ramyas soverom.

Mer tid til de viktige tingene

Hverdagen til Ramya og Prasantha har nå blitt mye enklere, og de har nå mulighet til å bruke tiden sin på ting de har lyst til å gjøre.

– Jeg og Ramya koser oss nå, og vi kan slappe av mye mer. Vi er begge mindre stresset ettersom vi enkelt finner frem til det vi leter etter, og jeg har ikke lenger en skyldfølelse over at jeg burde ha ryddet. Jeg har fått en frihetsfølelse fordi det er jeg selv som styrer livet mitt, og ikke tingene mine. Nå har jeg tid til å gjøre det jeg har lyst til – skrive, lese, gå turer, meditere, ting som er viktig for meg og gjør meg glad, sier en smilende Prasantha.

Ramya på sin side er svært fornøyd med at ting er mye enklere å finne frem til, og hun forteller at det nå enkelt kan komme i gang med hobbyprosjektene sine.

– Nå finner jeg alt, og det er lett å bare gjøre det jeg har lyst til uten at det blir for mye styr. Moren min og jeg er veldig glad i å lage blant annet armbånd og kort, og etter at Bod og Bedring var her har vi gjort mye mer av dette.

– Å engasjere Bod og Bedring ga meg motivasjon og jeg innså at uansett hvor kaotisk ting er, er det likevel fullt mulig å komme i mål! Jeg finner enklere frem til ting jeg ser etter, jeg er mer glad, mindre stresset, og er mindre kranglete mot min mann, avslutter Prasantha og ler.

Bod og Bedring – rydder deg fri

Les mer

Familie på Bjørndal tok kontroll over uteboden

Boden som tidligere var et eneste stort kaos er nå blitt en ryddig og organisert bod.

Eierne av denne boden på Bjørndal har en travel hverdag med krevende jobber og aktive barn i ulike aldre. Uteboden som tidligere var i fin form, inneholdt hageredskaper, frø, gjødsel, rengjøringsmidler, utstyr til bilvask, verktøy, private papirer, minner – og ikke minst mor i husets store reservoar av kaffekanner, tallerkener, vaffeljern og tilbehør til diverse arrangementer.

Tidligere var det enkelt for familien å finne frem til det de hadde behov for i boden, men nå hadde blant annet maling og oppussingsutstyr fra siste oppussingsrunde tatt over absolutt alt av gulvplass og mer til. Og da det likevel var blitt et kaos der inne, ble det det til slutt slik at både flagg fra 17. mai og tørkestativ ble kastet på toppen av haugen mens familien krysset fingrene for at døren fortsatt kunne lukkes. Til slutt endte det med at det ikke lenger var mulig å gå inn i boden for å hente ting uten å bli frustrert og samtidig bruke lang tid på å finne frem. Uteboden bidro nå til en følelse av kaos og mangel på kontroll i hverdagen.

Bod og Bedring ble kontaktet, og det første vi gjorde var å tømme boden i tillegg til å vaske den. Videre ble bodens innhold grovsorterte i kategoriene «Beholde» og «Gi videre/kastes?». Deretter kontrollerte familien disse haugene da de kom hjem fra jobb. Morgenen etter kom Bod og Bedring tilbake og sorterte bodens gjenværende innhold nøye. Alt fra maleutstyr til hageredskaper og vaskeutstyr til bil ble kategorisert og lagt i merkede plastkasser som nå fikk sin egen, faste plass i boden.

Underveis: Bodens innhold ble sortert i kategorier «Beholde?» og «Gi videre/kaste?»

Kundens tilbakemelding var ”Veldig bra!!! Tommel-opp!», og nå kan familien enkelt finne frem i boden og bruke tid på helt andre ting.


Innholdet i boden har nå blitt sortert og plassert i merkede plastbokser som har sin egen plass i boden.

Les mer

Ofte er det unntakstilstander som gjør at du får et kaos

Gründer og bedriftsrådgiver Anniken Fjelberg (48) har alltid hatt et ryddig hjem, men da hun og mannen med hver sine barn flyttet sammen fra to hus til ett, ble det kaos i oppbevaringsrommene.

Kjellerboden før og etter.

– Det var to fullspekkede hjem som skulle slås sammen til ett hjem. Mange av de tingene som vi ikke bruker til daglig havnet på loftet eller i kjellerboden, noe det ikke var dimensjonalt for i det hele tatt. Det ble et kaos over natten!

Både Anniken og mannen er yrkesaktive mennesker og de har begge lange arbeidsdager.

– Jeg er en type som liker å ha det ryddig rundt meg når jeg har det hektisk på jobb eller i livet generelt. Har jeg det ryddig hjemme får jeg en større ro. Det er vanskelig å få til i perioder når man har mye å gjøre og det er mange som bor i husstanden. Selv om jeg klarte å holde det ålreit hyggelig i huset, visste jeg at det var et kaos oppe på loftet og nede i kjellerboden. Jeg brukte uhensiktsmessig lang tid på å finne ting jeg lette etter. Jeg visste aldri hvor skistøvlene var, og hvis jeg var så heldig og fant dem, var det ikke sikkert jeg fant skiene.


Før: Kjellerboden


Før: Loftet

Evighetsprosjekt

I flere år hang ønsket om å rydde oppbevaringsrommene over Anniken, men med en hektisk hverdag var det andre ting som sto høyere oppe på prioriteringslisten når hun først hadde fri.

– Jeg har en krevende jobb, har mange barn, og jeg er i den fasen i livet hvor det egentlig er viktigere å kose meg når jeg har fri fremfor å rydde. Det handler om livskvaliteten; ha tid til barna mine, partneren min, og ikke minst meg selv. Det å kunne gå en tur i stedet for å måtte tenke «Å nei, skulle ha ryddet kjellerboden, eller jeg skulle ha ryddet loftet!». Det ble et evighetsprosjekt.

Da en av Bod og Bedrings annonser dukket opp på Annikens Facebook, tenkte hun at dette var en kjempefin mulighet til å kunne få unnagjort evighetsprosjektet på bare noen dager, fremfor at hun skulle bruke hver helg i flere måneder på å få ryddet oppbevaringsrommene. Anniken kontaktet oss og Anne Brit dro til huset på Ulvøya i Oslo på befaring. Prisen på oppdraget ble satt, og kort tid etter satte vi i gang med ryddingen.

Etter: Loftet


Etter: Loftet


Etter: Loftet


Etter: Loftet

I løpet av fem dager var loftet og kjellerboden blitt forvandlet fra et kaos, til ryddige, organiserte og strukturerte rom. Ting Anniken og familien ikke lenger hadde bruk for, ble sortert og kjørt til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen av Anne Brit. Resten av tingene som familien ønsket å beholde, ble sortert og lagt i merkede plastbokser, slik at det ville bli enkelt for familien å finne frem.

– Anne Brit er god på er jo å lage systemer som er funksjonelle – det du bruker sjeldent er plassert lengst borte, og det du bruker i hverdagen er plassert lengst fremme. På loftet har jeg ting jeg bruker en gang i året, og ting jeg aldri bruker som bare står der til barna er store og skal ha med seg når de flytter hjemmefra. Det blir ikke bare pent når Bod og Bedring rydder, hjemmet blir også systematisk, effektivt og smart – tingene blir plassert på en hensiktsmessig måte. Det er en luksus.


Før: Kjellerboden.


Etter: Kjellerboden


Etter: Kjellerboden

Les mer

Psykologien gjemt under rotet

De fleste av oss har opplevd frustrasjon som følge av rot, men er vi klar over hvor mye det egentlig påvirker vår mentale helse?

Nyere forskning kan opplyse oss om hva kaos i hjemmet gjør med hjernen, og hva kaos i hjernen gjør med hjemmet. Disse to henger så tett sammen at når en av de oppstår følger gjerne den andre hånd i hånd, og skaper en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av.

Photo by Eduard Militaru on Unsplash

Hvorfor blir det rotete? Hjernen har svaret. 

Det finnes mange grunner til at rot oppstår. Kanskje har vi vært igjennom en periode med stress eller sykdom som har gjort det vanskelig å holde hjemmet under kontroll. Men rot begynner ofte med at vi rett og slett har for mange ting i hjemmet, at det etter hvert «hoper seg opp» med gjenstander vi egentlig ikke har plass til, eller ikke vet hvor vi skal gjøre av.

For mange av oss er det vanskelig å kvitte oss med det overflødige, men hvorfor? Kanskje tror vi at vi vil få bruk for det senere, eller kanskje det har en sentimentalverdi. Overraskende nok har hjernen vår også en annen forklaring på problemet som viser at rot kan skje alle – uansett livssituasjon.

Forskere ved Yale University har nylig funnet ut at områdene i hjernen forbundet med fysisk smerte responderer når vi kvitter oss med ting vi føler oss knyttet til. Hjernen vår ser altså på det å miste en materialistisk ting som fysisk smerte – da er det ikke så vanskelig å forstå at vi vegrer oss for å kvitte oss med selv de mest overflødige ting, og etter hvert som tiden går ender vi opp med fler og fler av disse.

Les mer

Hver gang jeg skulle hente noe i kjelleren, vegret jeg meg og begynte å stresse

Lotta og Andreas har nå kommet ut av depresjonen og er på vei oppover.

I 2007 flyttet IT-konsulenten Lotta (41) fra Sverige til Norge, etter å ha fått et jobbtilbud hun ikke kunne takke nei til. Tre år senere flyttet kjæresten Andreas (43) etter, som også er IT-konsulent. De trivdes begge så godt i Norge at de ble enige om å fortsette livene sine her. Siden den gang har Lotta og Andreas giftet seg, blitt foreldre til en liten datter, og flyttet til et rekkehus på Haslum i Bærum. Familieidyllen tok likevel brått slutt da datteren deres ble syk, og all energien til paret måtte gå med til henne.

– Over en lang periode våknet hun annenhver time, og jeg fikk bare tre til fire timer usammenhengende søvn hver natt, forteller Lotta som til slutt ble utslitt på grunn av søvnmangel.

Samlemani
Lotta og Andreas beskriver seg selv som «hobbymennesker».

– Vi har begge godt betalte jobber og fikk barn ganske sent. Dette har gjort at vi har hatt mye tid til overs, og derfor hatt muligheten til å holde på med mye forskjellig på fritiden, sier Andreas engasjert.

Ekteparet ramser opp en lang liste med ulike ting de liker å holde på med, hvor blant annet figurspill, rollespill og håndarbeid står sentralt.

– Da vi fikk barn måtte vi legge fra oss mange av hobbyene våre, men noen av dem holder vi fremdeles på med, og det tar ganske stor plass fysisk sett, fortsetter Andreas.

I tillegg til å interessere seg for en rekke hobbyer, er ekteparet svært opptatt av miljøet.

– Jeg liker å sy, og ser potensiale i mye. Jeg har litt samlemani, for ofte ser jeg muligheten i ting som jeg tenker kan bli kjempefint, men etterhvert blir det veldig mye. Egentlig har jeg hatt lyst til å kvitte meg med mye av disse tingene, men så har jeg det miljøaspektet hvor jeg avskyr det å kaste ting. Jeg synes det er forferdelig, sier Lotta.

Rotekopper
Over tid har tingene i livet til Lotta og Andreas hopet seg opp, og de fikk en dårlig start da de flyttet til rekkehuset på Haslum.

– Vi er litt rotekopper begge to, og vi er ikke så strukturerte av oss, ler Lotta.

– Da vi skulle flytte og pakke ut, ble det til at vi tenkte «Dette tar vi hånd om senere». Det førte til at ting ble stående og tok opp masse plass. Plutselig ble det veldig mye, og til slutt ble det uoverstigelig.

At datteren deres ble syk, i tillegg til kaoset av rot som var begynt å utvikle seg i huset, gjorde ikke ting bedre. Kjelleren som opprinnelig skulle bli brukt som et hobbyrom, ble til et rom fylt opp av diverse ting som ekteparet verken hadde energi eller initiativ til å ta stilling til om de skulle beholde eller kvitte seg med.

– Det kom til det punktet hvor jeg måtte klatre for å komme meg frem til hobbystasjonen min –det var fullt! Hver gang jeg skulle ned i kjelleren, vegret jeg meg og begynte å stresse. Til slutt orket jeg ikke lenger gå ned dit og sa til Lotta at hvis hun skulle ha noe, måtte hun gå og hente det selv, mimrer Andreas oppgitt tilbake.

– Man følte seg så tung. Veldig tung. Det var en helhet – det var mye som skjedde med barn og lite søvn, og vi ble begge deprimerte, legger Lotta til.

Før: Andreas måtte klatre for å komme frem til hobbystasjonen sin i kjelleren.

Før: Gjesterommet var fylt opp av rot.

– Vi fikk energi bare av å vite at hun skulle komme
Et lys i enden av tunnelen, fylt av rot og lite energi åpnet seg da en venn av ekteparet delte en av våre annonser på Facebook.

– Det virket veldig bra og vi ble interesserte, og så lagret vi den, forteller Lotta.

Det var likevel ikke før flere måneder senere at ekteparet begynte å se på muligheten for å engasjere Bod og Bedring, men da de først hadde gjort dette, fant de ut at vi var midt i blinken for dem. Ekteparet bestemte seg for å kontakte oss, med et ønske om å strukturere den kaotiske kjelleren og kvitte seg med ting de ikke hadde behov for. Senere kom vi på en befaring, og videre begynte vi sammen å diskutere hvilke muligheter huset hadde, hvor lang tid prosessen kom til å ta, hva som skulle legges vekt på, og hvilke forventinger paret hadde. På befaringen ble det bestemt at gjesterommet og datterens soverom skulle ryddes, i tillegg til kjelleren.

– Da vi hadde satt datoen for når Anne Brit skulle komme og alt var bestemt, begynte vi å tenke «Da vet vi at hun kommer, da prøver vi å få gjort det litt mindre arbeidet i mellomtiden, slik at vi kan fokusere på det viktigste når hun kommer». Vi fikk energi bare av å vite at hun skulle komme, sier Lotta.

Da datoen for oppdragets begynnelse var kommet, dro Anne Brit frem diverse saker fra parets kjellerbod, som hun organiserte og kategoriserte. Videre fikk paret i oppgave om å se gjennom og sortere det Anne Brit hadde funnet frem, og ble bedt om å bestemme seg for hva som var verdt å ta vare på og hva som kunne selges, gis bort, eller bli kjørt til gjenvinningsstasjonen.

– Det var intenst, men det er også fordi vi har vært veldig nøyaktige, forteller Andreas.

– Ark, alt som kommer i form av papir hvor jeg anser nesten alt som viktig, har vært min store nemesis. Da vi skulle se gjennom og sortere dette, måtte jeg gå noen runder med meg selv, men vi kom oss gjennom det og kom frem til en beslutning for hvert eneste ark. Det skjedde aldri at vi bare sendte en hel boks med papirer til gjenvinning, uten at vi sorterte og vurderte dem, legger Lotta til.

– Da vi hadde holdt på med dette en stund ble det til at vi fortere ønsket å bli ferdig, og derfor tok vi beslutningene mye raskere etterhvert, fortsetter Andreas.

Før: Kjelleren.

Etter: Andreas behøver ikke lenger klatre for å komme seg til hobbystasjonen sin, og ting er plassert og markert i hyller.

Før: Kjelleren var et eneste stort kaos.

Etter: Kjelleren er nå strukturert og organisert.

Både soverommet til parets datter og gjesterommet er nå tømt for rot, og fungerer slik rommene opprinnelig var ment til å fungere.

Før: Gjesterommet.

Etter: Gjesterommet har blitt et helt nytt rom, og det til tross for at ingenting er kjøpt nytt.

Uaktuelt å kaste alt i en container
Ekteparet forteller at det har vært svært hjelpsomt å ha med Anne Brit, da hun har fungert som en nøytral sparringspartner når paret har vært uenige i diverse avgjørelser. I tillegg trekker de frem at ryddeprosjektet har gått mye lettere da Anne Brit har tatt på seg biten hvor ting de ikke lenger hadde behov for, ble kjørt bort til gjenbruks- og gjenvinningsstasjoner.

– For oss ville det vært uaktuelt å engasjere Bod og Bedring om alt bare ble kastet, usortert, i en container, sier Andreas.

– Jeg hater å kaste ting fordi det ikke blir brukt, men det gjør at ting hoper seg opp. Det hjalp veldig mye for meg at Anne Brit kjører ting til steder hvor det blir tatt vare på, eller i det minste sortert og gjenvunnet, forteller Lotta.

– Å få ting ut i bilen og få kjørt det avgårde, ville tatt meg fire til fem timer, sier Andreas fornøyd over at Anne Brit tok seg av denne biten.

– Jeg blir imponert over hvor ekstremt hardt Anne Brit jobber. Det er tunge ting hun tar hånd om, men likevel kommer hun med masse energi og positivitet, legger Lotta til.

I tillegg til de større rommene tok Anne Brit også for seg gangen i andre etasje, samt vaskerommet i kjelleren.

Lotta og Andreas har selv ryddet og organisert kjøkkenet etter å ha fått energi og inspirasjon.

Energi og motivasjon
I dag føler Lotta og Andreas at de er på vei oppover, og de har kommet ut av depresjonen. De har begge fått mye mer energi og motivasjon.

– Vi er fremdeles i en prosess, men det er mye lettere. Om grunnen er at vi har fått orden i huset, vet vi ikke, men jeg tror det er en del av prosessen – vi får ting gjort, og vi kommer oss videre. Det føles veldig godt at huset ser bedre ut. Vi har begynt å få orden på saker og ting, og det føles som om vi har en plan som ikke lenger er uoverkommelig, sier Lotta.

– Nå får vi gjort ting, og oppryddingen har gitt oss entusiasme og energi til å gjøre det. Vi føler oss mye friere, avslutter Andreas.

Bod og Bedring – rydder deg fri!

Les mer

Askeladden – en kjede av positivitet for både miljøet og samfunnet

Anne Brit får god hjelp av Bilstad til å bære inn brukte bøker fra en av våre kunder.

I følge en undersøkelse gjort av SSB øker detaljvareomsetningen stadig med årene. Samtidig hevder en undersøkelse gjort for DNB at stadig flere nordmenn ønsker å handle brukt. Hvordan kan det ha seg at detaljvareomsetningen stiger når vi nordmenn ønsker å handle brukt? Det finnes et hav av bruktmarkeder både på nett og som fysiske butikker. Hvorfor utnytter vi ikke disse tilbudene mer? Er tilbudet for dårlig?

Miljøvennlighet er noe vi i Bod og Bedring setter høyt. Det er derfor svært viktig for oss at alle de overflødige tingene vi hjelper kundene våre å kvitte seg med, blir sortert og levert på rett sted. Når vi hjelper kundene våre med å rydde et rom, sorteres alt systematisk. Sammen går vi gjennom hver eneste ting, hvor kunden bestemmer om det skal tas vare på, kastes, eller om det er i god nok stand til å gis bort. Svært ofte er det mye kunden ikke har behov for, men som er i altfor god stand til å kastes. Derfor er det fantastisk at bruktbutikker som Askeladden i Sandvika eksisterer.

Bruktbutikken Askeladden holder til i Sandvika i Bærum.

– ­Å få folk tilbake i jobb igjen er kjernevirksomheten til Askeladden

Bruktbutikken Askeladden i Sandvika drives av daglig leder Frode Bilstad, som tidligere har jobbet innen finans i 20 år.

– Jeg mistet jobben min i Nordea og hadde egentlig tenkt å gå tilbake til finans igjen, men sånn ble det ikke. Jeg var nok litt sliten av den typen jobb og hadde behov for en forandring, og da kom jeg tilfeldigvis borti dette her. Jeg kjente hun som drev det før meg. Hun spurte meg om jeg ville sitte i styret, ettersom hun ønsket noen med økonomisk bakgrunn der, og det takket jeg ja til. Samtidig jobbet jeg her frivillig i et år, mens jeg ventet på å få en jobb i finansnæringen igjen. Det endte med at jeg likte meg så godt her, og da hun som tidligere drev Askeladden sluttet i 2012, tok jeg over.


Daglig leder, Frode Bilstad, forteller Anne Brit om butikkens vaskerutiner.

Bemanningen til Askeladden er ikke som i alle andre butikker. Her jobber blant annet pensjonister frivillig, og bruktbutikken samarbeider med NAV, Bærum kommune og Kriminalomsorgen, ved blant annet å ta inn tidligere rusmisbrukere og andre som har falt utenfor samfunnet og trenger arbeidstrening for å komme tilbake i vanlig jobb igjen.

– Å få folk tilbake i jobb igjen er kjernevirksomheten til Askeladden. Her får de en mestring, og de vil komme ut i samfunnsnyttig arbeid igjen. I tillegg ønsker vi å få innvandrere som nettopp har lært seg norsk til å jobbe her, slik at de får et sted å praktisere norsken sin, sier Bilstad.

– Samtidig er gjenbruk drivkraften til Askeladden. Det er ikke bare gjenbruk av materielle ting, men det er også en type gjenbruk av mennesker. Mennesker som kommer tilbake til samfunnet for å få en ny start i livet, og som kommer ut i en ny type jobb igjen, legger han til.


Askeladden samarbeider med NAV, Bærum kommune og Kriminalomsorgen ved å ta imot tidligere rusmisbrukere slik at de får arbeidstrening.


Den pensjonerte bibliotekaren, Anne Nordli Ekanger, jobber frivillig på Askeladden hver fredag.

Ryddig og oversiktlig

Tilbake til våre kunders brukte gjenstander; Hva skjer i prosessen fra vi leverer fra oss de ulike gjenstandene, til det står ferdig priset og er klart for salg i Askeladdens hyller?

Først og fremst mottar ikke bare Askeladden brukte gjenstander og møbler – de tilbyr også gratis henting om det er noe man skulle ha behov for.

Videre, når de brukte tingene enten er levert eller hentet til butikken, blir de sortert og vasket, og noen møbler blir reparert i butikkens egne verksted. Deretter prises gjenstandene og legges ut i en av butikkens tre oversiktlige og ryddige etasjer, for salg.


I kjelleren på Askeladden vaskes og tørkes de brukte gjenstandene de får inn.



Alt som kastes, sorteres riktig.



Bilstad sorterer bøkene Anne Brit har tatt med fra en av våre kunder.



Askeladden har tre ryddige og oversiktlige etasjer.

Caring is sharing

Når vi i Bod og Bedring leverer ting til Askeladden som våre kunder ikke lenger har bruk for, tar vi vi ikke bare vare på miljøet, vi er også med på holde en bedrift, som hjelper mennesker tilbake til samfunnet igjen, gående. Askeladden skaper en kjede av positivitet for både miljøet og samfunnet, og derfor setter Bod og Bedring stor pris på å kunne levere brukte gjenstander til denne butikken. I tillegg bidrar vi til at bruktbutikkene får et større tilbud, og med dette vil kanskje flere nordmenn benytte seg av å kjøpe ting brukt.

Bod og Bedring – rydder deg fri

Les mer

Å holde det ryddig i hjemmet – den enkleste ting i verden for noen.

Å holde det ryddig i hjemmet – den enkleste ting i verden for noen. For andre, derimot, krever det enorm tiltaksevne og føles helt håpløst. Hvorfor er det slik? Og hvilken innvirkning har rot på selvfølelsen og vårt sosiale liv.

Vi nordmenn er, av natur og tradisjon, stolte, selvstendige og ryddige mennesker. Vi kan nok godt stereotyperes som perfeksjonister – og det på godt og vondt. Vi er siviliserte, har orden på livene våre, og hjemmene våre er pene og organiserte, slik ser det i hvert fall ut fra utsiden. Dette er vår kultur. Reiser en litt rundt i verden oppdager man raskt at på få steder er menneskene så opptatt av hvordan det ser ut i hjemmet som det vi er. Kanskje er det fordi vi faktisk bruker mye tid nettopp hjemme. Her er vintrene lange og kalde, som naturligvis betyr at vi holder oss en del innendørs. Dessuten er vi et land med mye plass og god råd, preget av store hus og store hager hvor vi har mulighet til å be mange til bords. Noe som står i kontrast til store deler av verden.

La oss sette Thailand som et eksempel, hvor været for det meste er varmt og deilig, og leilighetene små og ligger tett inntil hverandre. Her er det langt mer vanlig å invitere noen til å møtes ute på stranden, i gatene eller på den lokale lunsjkafeen.

Vi skal ikke lengre enn til England, et land ikke så alt for annerledes fra vårt eget, før man ser en merkbar forskjell i hvor opptatt man er av hvordan det ser ut hjemme.

De ryddige, pene hjemmene til oss nordmenn gjenspeiler mye mer av vår kultur og vårt klima enn vi kanskje er bevisste på – vi er ‘innemennesker’. Så når vi inviterer venner og familie hjem er det viktig for oss å kunne være stolte av hva de møter i døren. Slik som klærne vi velger å ha på oss når vi pynter oss, eller hårfrisyren vi velger å bære i årevis. Det er en del av vår identitet.

Så hva skjer så med oss, når vi ikke klarer å holde orden på hjemmet? Når vi ikke klarer å gjøre det pent? Er det litt det samme som når vi føler at vi selv forfaller? Når man av diverse omstendigheter ikke orker å pynte seg lenger, eller ikke lenger har energien til å fremstå som det mennesket man egentlig identifiserer seg med?

I Bod og Bedring møter jeg mennesker som trenger hjelp til å rydde og få orden på hjemmet sitt. Mange har kanskje opplevd at i kaotiske perioder i livet – være det seg en hektisk hverdag, en tung tid som tar av energien vår, eller rett og slett en dårlig helse – er det å holde hjemmet organisert faktisk en utrolig stor utfordring.

Til tross for at de fleste av oss antakelig har opplevd slike perioder, kan forstå de og relatere til de, er det gjerne et tabu og stor skam å skulle la andre se at hjemmet vårt ikke er i fullstendig stand. Vi ønsker ikke lenger å invitere gode venner hjem på det som pleide å være en hyggelig, sosial og viktig sammenkomst. Med det mister vi mye.

Underbevisst er et rotete hjem et fysisk bilde på vår mentale tilstand som vi ikke tørr å avsløre – stoltheten vår og selvstendigheten vår står i fare. I stedet for å kunne være ærlige med hverandre og si at «det har vært litt vanskelig for meg i det siste», vegrer vi oss for å være  sårbare.

Enda vanskeligere blir det å be om hjelp i en slik sårbar situasjon, om så «bare» til en skikkelig ryddesjau. Vi er opptatt av å klare ting selv. Vi er opptatt av at livene våre skal virke perfekte fra utsiden. Og vi har slik omtanke for de rundt oss at vi er redd for å være andre til bry – de har sine egne liv å holde styr på.

Så hvordan klarer vi å holde i stand et ryddig hjem, uten å ende i en ond sirkel av rot? Om vi først har havnet i en kaotisk situasjon, hvordan kommer vi ut av den? Og hvordan kan vi nordmenn bli flinkere til å be om hjelp i hjemmet når vi trenger det?

Vi ønsker å høre dine tanker, innspill og egne erfaringer rundt temaet, så del gjerne!

Les mer

 

Dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde og organisere huset nå, må jeg flytte!

For 15 år siden flyttet Eva (71) fra et stort hus på Norberg i Oslo, til et mindre hus også på Norberg. Endringene ble store da det ikke lenger var like stor plass til alt hun eide. Saker og ting ble plassert der det var plass, og resten ble stuet vekk i boder og skap.

Det var ikke før for to år siden, da Eva ble syk og måtte gjennom en stor operasjon, at huset gikk fra å være rotete til å bli et kaos. I to år måtte Eva gå på krykker, og selv de enkleste dagligdagse rutinene ble til en utfordring. Ryddingen ble derfor både svært vanskelig og bortprioritert. Rotet hopet seg opp og ble til slutt en stor påkjenning, og i lange perioder våknet hun om nettene av at hun var urolig og engstelig.

– Jeg følte meg ute av kontroll. Til slutt måtte jeg true meg selv ved å tenke at ‘dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde huset nå, må jeg flytte!’

FØR: Garderoben var overfylt og manglet et system, noe som gjorde det vanskelig å finne frem til de rette tingene.

En venninne av Eva, som Bod og Bedring tidligere har hjulpet med å rydde kjelleren i huset til, tipset Eva om oss. Eva ble fortalt om hele prosessen og syntes dette hørtes interessant ut, men var samtidig litt skeptisk til å slippe en fremmed inn i kaoset sitt.

– Det var ikke bare bare å slippe folk inn i det mest rotete, men så tenkte jeg ‘hun kaller seg Bod og Bedring, akkurat som i ordtaket bot og bedring. Da tenkte jeg at hun har humoristisk sans, og derfor turte jeg å satse på det.

I tillegg til et ønske om å bli kvitt kaoset og få et velorganisert hjem, ønsket Eva også å legge alt til rette for et hyggelig og velfungerende ukesbesøk av sin sønn, sin nye svigerdatter, og deres fire barn.

– Det var viktig at det skulle bli hyggelig, og ikke stressende.

Vi fant derfor sammen ut at det viktigste når man skal få besøk av så mange, er at garderobe, vaskerom, stellerom for babyen, og bøttekott – rommene som får alt til å gå rundt, er i orden.

Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes. Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass. Alt som enten skulle gis bort eller kastes, kjørte Bod og Bedring til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen.

Besøket gikk som en lek og Eva hygget seg, fremfor å stresse. Systemet vi laget fungerte optimalt, og Eva får nå storbesøk av sønnens familie hver måned uten noe problem.

ETTER: Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes.

ETTER: Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass.

Eva ble så fornøyd med både prosessen og resultatet, at hun leide inn Bod og Bedring til å hjelpe henne med resten av huset. Stuen, kjøkkenet, badene, kontoret, og kjelleren med kjellerstue har nå også blitt ryddet, merket, og satt i system. Eva har nå kvittet seg med hundretalls av bøker i stuen, fått sortert og organisert kjøleskapet, kjøkkenskap og -skuffer, likt som kremer og medisiner har blitt sortert og organisert på badene. På kontoret har titalls permer med forskjellige papirer blitt gått gjennom og satt i system, og i kjelleren har alt fra støvler til bilderammer blitt lagt i egne bokser og merket og plassert i hyller.

FØR: Badet var fullt av ting som kunne kastes, vaskes og sorteres.

ETTER: Et strøkent bad med orden i baderomsartiklene og en skuff til ethvert behov.

– Det Bod og Bedring har gjort har gått over all forventning! Systemet til Anne Brit er helt ‘outstanding’. Når jeg ser at ting forsvinner og at andre ting blir satt i system, blir jeg svært lettet og får en god følelse. I tillegg er Anne Brit sjeldent god med mennesker – hun er både spennende, morsom og energigivende. Ikke bare er hun ekstremt god til å rydde, men hun er også en god coach som hjelper deg med å finne ut hvor det stopper opp, og hvorfor det har blitt så rotete. Og ikke minst får jeg hjelp til nye rutiner jeg må innarbeide for å hindre at rot hoper seg opp igjen. Jeg anbefaler Bod og Bedring til alle venninnene mine, og flere av dem har takket meg for anbefalingen etter at de selv har engasjert Bod og Bedring i hjemmene sine. Bod og Bedring øker livskvaliteten – du får frigitt masse tid til andre aktiviteter.

Bod og Bedring – vi rydder deg fri!

FØR: Kjelleren hadde ikke mer plass, og ingen system.

ETTER: En lys og ryddig kjeller med en fast plass til alt, tydelig markert.

FØR: Kjellerstuen trengte et løft for å fungere optimalt.

ETTER: En romslig kjellerstue som kan brukes som kontor – med sorterte papirer, bøker og permer.

Les mer

BOD OG BEDRING søker ryddekonsulenter

Har du lyst på en variert og morsom jobb i et godt arbeidsmiljø samtidig som du bidrar til at våre kunder får et nytt og enklere liv?

På grunn av stor etterspørsel søker vi praktiske ryddespesialister med godt humør og som er glad i mennesker. Du kan ha bakgrunn som snekker, tømrer, interiørkonsulent eller lignende, eller du kan ha flere års erfaring i salg og service. Du må like å snakke med mennesker, være strukturert og ryddig, beherske godt norsk og være jordnær og til å stole på.

Arbeidet er aktivt og variert, og går ut på rydding og organisering av boder, loft, kjellere og hjem, samt sortering og kjøring til gjenbruksstasjoner, loppemarked og lignende. Jobben innebærer også å skreddersy oppbevaringsløsninger (som for eksempel reoler og garderobeskap fra IKEA) og montere disse. Ellers enklere vaktmestertjenester og å gjøre ulike typer ærend.

Praktisk og estetisk sans er en fordel. Du må ha sertifikat. Egen bil er en fordel, men ikke et krav. Opplæring vil bli gitt. Deltid med mulighet for utvidelse. Fleksibel arbeidstid. Det vil bli lagt vekt på personlige egenskaper.

Bod og Bedring er et nytt konsept i markedet. Vi holder til på Vinderen i Oslo og fornyer private hjem i Oslo gjennom rydding, organisering og gjenbruk. Søknad og CV sendes til Anne Brit på post@bodogbedring.no.

Vi gleder oss til å høre fra deg!