– Ofte er det unntakstilstander som gjør at du får et kaos

Gründer og bedriftsrådgiver Anniken Fjelberg (48) har alltid hatt et ryddig hjem, men da hun og mannen med hver sine barn flyttet sammen fra to hus til ett, ble det kaos i oppbevaringsrommene.[expand title="Både Anniken og mannen er yrkesaktive mennesker og de har begge lange arbeidsdager.

– Det var to fullspekkede hjem som skulle slås sammen til ett hjem. Mange av de tingene som vi ikke bruker til daglig havnet på loftet eller i kjellerboden, noe det ikke var dimensjonalt for i det hele tatt. Det ble et kaos over natten!

Både Anniken og mannen er yrkesaktive mennesker og de har begge lange arbeidsdager.

– Jeg er en type som liker å ha det ryddig rundt meg når jeg har det hektisk på jobb eller i livet generelt. Har jeg det ryddig hjemme får jeg en større ro. Det er vanskelig å få til i perioder når man har mye å gjøre og det er mange som bor i husstanden. Selv om jeg klarte å holde det ålreit hyggelig i huset, visste jeg at det var et kaos oppe på loftet og nede i kjellerboden. Jeg brukte uhensiktsmessig lang tid på å finne ting jeg lette etter. Jeg visste aldri hvor skistøvlene var, og hvis jeg var så heldig og fant dem, var det ikke sikkert jeg fant skiene.

Før: Kjellerboden

Før: Loftet

Les mer

Evighetsprosjekt

I flere år hang ønsket om å rydde oppbevaringsrommene over Anniken, men med en hektisk hverdag var det andre ting som sto høyere oppe på prioriteringslisten når hun først hadde fri.

– Jeg har en krevende jobb, har mange barn, og jeg er i den fasen i livet hvor det egentlig er viktigere å kose meg når jeg har fri fremfor å rydde. Det handler om livskvaliteten; ha tid til barna mine, partneren min, og ikke minst meg selv. Det å kunne gå en tur i stedet for å måtte tenke «Å nei, skulle ha ryddet kjellerboden, eller jeg skulle ha ryddet loftet!». Det ble et evighetsprosjekt.

Da en av Bod og Bedrings annonser dukket opp på Annikens Facebook, tenkte hun at dette var en kjempefin mulighet til å kunne få unnagjort evighetsprosjektet på bare noen dager, fremfor at hun skulle bruke hver helg i flere måneder på å få ryddet oppbevaringsrommene. Anniken kontaktet oss og Anne Brit dro til huset på Ulvøya i Oslo på befaring. Prisen på oppdraget ble satt, og kort tid etter satte vi i gang med ryddingen.

Etter: Loftet

Etter: Loftet.

Etter: Loftet.

Funksjonelle systemer

I løpet av fem dager var loftet og kjellerboden blitt forvandlet fra et kaos, til ryddige, organiserte og strukturerte rom. Ting Anniken og familien ikke lenger hadde bruk for, ble sortert og kjørt til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen av Anne Brit. Resten av tingene som familien ønsket å beholde, ble sortert og lagt i merkede plastbokser, slik at det ville bli enkelt for familien å finne frem.

– Anne Brit er god på er jo å lage systemer som er funksjonelle – det du bruker sjeldent er plassert lengst borte, og det du bruker i hverdagen er plassert lengst fremme. På loftet har jeg ting jeg bruker en gang i året, og ting jeg aldri bruker som bare står der til barna er store og skal ha med seg når de flytter hjemmefra. Det blir ikke bare pent når Bod og Bedring rydder, hjemmet blir også systematisk, effektivt og smart – tingene blir plassert på en hensiktsmessig måte. Det er en luksus.

Før: Kjellerboden.

Etter: Kjellerboden.

Etter: Kjellerboden.

– Ofte er det unntakstilstander som gjør at du får et kaos, slik som i min situasjon hvor to familier flyttet sammen til ett hus. Vi kom i en situasjon hvor vi ikke mestret å holde det ryddig i oppbevaringsrommene. Rotet har plaget meg i noen år, og det er utrolig deilig å endelig ha fått ryddet opp i det. Det har blitt mye enklere å holde det ryddig og engasjementet med Bod og Bedring har gitt meg en indre ro.

Bod og Bedring – rydder deg fri

[/expand]

Psykologien gjemt under rotet

De fleste av oss har opplevd frustrasjon som følge av rot, men er vi klar over hvor mye det egentlig påvirker vår mentale helse?

Nyere forskning kan opplyse oss om hva kaos i hjemmet gjør med hjernen, og hva kaos i hjernen gjør med hjemmet. Disse to henger så tett sammen at når en av de oppstår følger gjerne den andre hånd i hånd, og skaper en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av.

Photo by Eduard Militaru on Unsplash

Hvorfor blir det rotete? Hjernen har svaret. 

Det finnes mange grunner til at rot oppstår. Kanskje har vi vært igjennom en periode med stress eller sykdom som har gjort det vanskelig å holde hjemmet under kontroll. Men rot begynner ofte med at vi rett og slett har for mange ting i hjemmet, at det etter hvert «hoper seg opp» med gjenstander vi egentlig ikke har plass til, eller ikke vet hvor vi skal gjøre av.

For mange av oss er det vanskelig å kvitte oss med det overflødige, men hvorfor? Kanskje tror vi at vi vil få bruk for det senere, eller kanskje det har en sentimentalverdi. Overraskende nok har hjernen vår også en annen forklaring på problemet som viser at rot kan skje alle – uansett livssituasjon.

Forskere ved Yale University har nylig funnet ut at områdene i hjernen forbundet med fysisk smerte responderer når vi kvitter oss med ting vi føler oss knyttet til. Hjernen vår ser altså på det å miste en materialistisk ting som fysisk smerte – da er det ikke så vanskelig å forstå at vi vegrer oss for å kvitte oss med selv de mest overflødige ting, og etter hvert som tiden går ender vi opp med fler og fler av disse.

Les mer

Familie på Bjørndal tok kontroll over uteboden

Boden som tidligere var et eneste stort kaos er nå blitt en ryddig og organisert bod.

Eierne av denne boden på Bjørndal har en travel hverdag med krevende jobber og aktive barn i ulike aldre. Uteboden som tidligere var i fin form, inneholdt hageredskaper, frø, gjødsel, rengjøringsmidler, utstyr til bilvask, verktøy, private papirer, minner – og ikke minst mor i husets store reservoar av kaffekanner, tallerkener, vaffeljern og tilbehør til diverse arrangementer.

Tidligere var det enkelt for familien å finne frem til det de hadde behov for i boden, men nå hadde blant annet maling og oppussingsutstyr fra siste oppussingsrunde tatt over absolutt alt av gulvplass og mer til. Og da det likevel var blitt et kaos der inne, ble det det til slutt slik at både flagg fra 17. mai og tørkestativ ble kastet på toppen av haugen mens familien krysset fingrene for at døren fortsatt kunne lukkes. Til slutt endte det med at det ikke lenger var mulig å gå inn i boden for å hente ting uten å bli frustrert og samtidig bruke lang tid på å finne frem. Uteboden bidro nå til en følelse av kaos og mangel på kontroll i hverdagen.

Bod og Bedring ble kontaktet, og det første vi gjorde var å tømme boden i tillegg til å vaske den. Videre ble bodens innhold grovsorterte i kategoriene «Beholde» og «Gi videre/kastes?». Deretter kontrollerte familien disse haugene da de kom hjem fra jobb. Morgenen etter kom Bod og Bedring tilbake og sorterte bodens gjenværende innhold nøye. Alt fra maleutstyr til hageredskaper og vaskeutstyr til bil ble kategorisert og lagt i merkede plastkasser som nå fikk sin egen, faste plass i boden.

Underveis: Bodens innhold ble sortert i kategorier «Beholde?» og «Gi videre/kaste?»

Kundens tilbakemelding var ”Veldig bra!!! Tommel-opp!», og nå kan familien enkelt finne frem i boden og bruke tid på helt andre ting.

Innholdet i boden har nå blitt sortert og plassert i merkede plastbokser som har sin egen plass i boden.

Hver gang jeg skulle hente noe i kjelleren, vegret jeg meg og begynte å stresse

Lotta og Andreas har nå kommet ut av depresjonen og er på vei oppover.

I 2007 flyttet IT-konsulenten Lotta (41) fra Sverige til Norge, etter å ha fått et jobbtilbud hun ikke kunne takke nei til. Tre år senere flyttet kjæresten Andreas (43) etter, som også er IT-konsulent. De trivdes begge så godt i Norge at de ble enige om å fortsette livene sine her. Siden den gang har Lotta og Andreas giftet seg, blitt foreldre til en liten datter, og flyttet til et rekkehus på Haslum i Bærum. Familieidyllen tok likevel brått slutt da datteren deres ble syk, og all energien til paret måtte gå med til henne.

– Over en lang periode våknet hun annenhver time, og jeg fikk bare tre til fire timer usammenhengende søvn hver natt, forteller Lotta som til slutt ble utslitt på grunn av søvnmangel.

Samlemani
Lotta og Andreas beskriver seg selv som «hobbymennesker».

– Vi har begge godt betalte jobber og fikk barn ganske sent. Dette har gjort at vi har hatt mye tid til overs, og derfor hatt muligheten til å holde på med mye forskjellig på fritiden, sier Andreas engasjert.

Ekteparet ramser opp en lang liste med ulike ting de liker å holde på med, hvor blant annet figurspill, rollespill og håndarbeid står sentralt.

– Da vi fikk barn måtte vi legge fra oss mange av hobbyene våre, men noen av dem holder vi fremdeles på med, og det tar ganske stor plass fysisk sett, fortsetter Andreas.

I tillegg til å interessere seg for en rekke hobbyer, er ekteparet svært opptatt av miljøet.

– Jeg liker å sy, og ser potensiale i mye. Jeg har litt samlemani, for ofte ser jeg muligheten i ting som jeg tenker kan bli kjempefint, men etterhvert blir det veldig mye. Egentlig har jeg hatt lyst til å kvitte meg med mye av disse tingene, men så har jeg det miljøaspektet hvor jeg avskyr det å kaste ting. Jeg synes det er forferdelig, sier Lotta.

Rotekopper
Over tid har tingene i livet til Lotta og Andreas hopet seg opp, og de fikk en dårlig start da de flyttet til rekkehuset på Haslum.

– Vi er litt rotekopper begge to, og vi er ikke så strukturerte av oss, ler Lotta.

– Da vi skulle flytte og pakke ut, ble det til at vi tenkte «Dette tar vi hånd om senere». Det førte til at ting ble stående og tok opp masse plass. Plutselig ble det veldig mye, og til slutt ble det uoverstigelig.

At datteren deres ble syk, i tillegg til kaoset av rot som var begynt å utvikle seg i huset, gjorde ikke ting bedre. Kjelleren som opprinnelig skulle bli brukt som et hobbyrom, ble til et rom fylt opp av diverse ting som ekteparet verken hadde energi eller initiativ til å ta stilling til om de skulle beholde eller kvitte seg med.

– Det kom til det punktet hvor jeg måtte klatre for å komme meg frem til hobbystasjonen min –det var fullt! Hver gang jeg skulle ned i kjelleren, vegret jeg meg og begynte å stresse. Til slutt orket jeg ikke lenger gå ned dit og sa til Lotta at hvis hun skulle ha noe, måtte hun gå og hente det selv, mimrer Andreas oppgitt tilbake.

– Man følte seg så tung. Veldig tung. Det var en helhet – det var mye som skjedde med barn og lite søvn, og vi ble begge deprimerte, legger Lotta til.

Før: Andreas måtte klatre for å komme frem til hobbystasjonen sin i kjelleren.

Før: Gjesterommet var fylt opp av rot.

– Vi fikk energi bare av å vite at hun skulle komme
Et lys i enden av tunnelen, fylt av rot og lite energi åpnet seg da en venn av ekteparet delte en av våre annonser på Facebook.

– Det virket veldig bra og vi ble interesserte, og så lagret vi den, forteller Lotta.

Det var likevel ikke før flere måneder senere at ekteparet begynte å se på muligheten for å engasjere Bod og Bedring, men da de først hadde gjort dette, fant de ut at vi var midt i blinken for dem. Ekteparet bestemte seg for å kontakte oss, med et ønske om å strukturere den kaotiske kjelleren og kvitte seg med ting de ikke hadde behov for. Senere kom vi på en befaring, og videre begynte vi sammen å diskutere hvilke muligheter huset hadde, hvor lang tid prosessen kom til å ta, hva som skulle legges vekt på, og hvilke forventinger paret hadde. På befaringen ble det bestemt at gjesterommet og datterens soverom skulle ryddes, i tillegg til kjelleren.

– Da vi hadde satt datoen for når Anne Brit skulle komme og alt var bestemt, begynte vi å tenke «Da vet vi at hun kommer, da prøver vi å få gjort det litt mindre arbeidet i mellomtiden, slik at vi kan fokusere på det viktigste når hun kommer». Vi fikk energi bare av å vite at hun skulle komme, sier Lotta.

Da datoen for oppdragets begynnelse var kommet, dro Anne Brit frem diverse saker fra parets kjellerbod, som hun organiserte og kategoriserte. Videre fikk paret i oppgave om å se gjennom og sortere det Anne Brit hadde funnet frem, og ble bedt om å bestemme seg for hva som var verdt å ta vare på og hva som kunne selges, gis bort, eller bli kjørt til gjenvinningsstasjonen.

– Det var intenst, men det er også fordi vi har vært veldig nøyaktige, forteller Andreas.

– Ark, alt som kommer i form av papir hvor jeg anser nesten alt som viktig, har vært min store nemesis. Da vi skulle se gjennom og sortere dette, måtte jeg gå noen runder med meg selv, men vi kom oss gjennom det og kom frem til en beslutning for hvert eneste ark. Det skjedde aldri at vi bare sendte en hel boks med papirer til gjenvinning, uten at vi sorterte og vurderte dem, legger Lotta til.

– Da vi hadde holdt på med dette en stund ble det til at vi fortere ønsket å bli ferdig, og derfor tok vi beslutningene mye raskere etterhvert, fortsetter Andreas.

Før: Kjelleren.

Etter: Andreas behøver ikke lenger klatre for å komme seg til hobbystasjonen sin, og ting er plassert og markert i hyller.

Før: Kjelleren var et eneste stort kaos.

Etter: Kjelleren er nå strukturert og organisert.

Både soverommet til parets datter og gjesterommet er nå tømt for rot, og fungerer slik rommene opprinnelig var ment til å fungere.

Før: Gjesterommet.

Etter: Gjesterommet har blitt et helt nytt rom, og det til tross for at ingenting er kjøpt nytt.

Uaktuelt å kaste alt i en container
Ekteparet forteller at det har vært svært hjelpsomt å ha med Anne Brit, da hun har fungert som en nøytral sparringspartner når paret har vært uenige i diverse avgjørelser. I tillegg trekker de frem at ryddeprosjektet har gått mye lettere da Anne Brit har tatt på seg biten hvor ting de ikke lenger hadde behov for, ble kjørt bort til gjenbruks- og gjenvinningsstasjoner.

– For oss ville det vært uaktuelt å engasjere Bod og Bedring om alt bare ble kastet, usortert, i en container, sier Andreas.

– Jeg hater å kaste ting fordi det ikke blir brukt, men det gjør at ting hoper seg opp. Det hjalp veldig mye for meg at Anne Brit kjører ting til steder hvor det blir tatt vare på, eller i det minste sortert og gjenvunnet, forteller Lotta.

– Å få ting ut i bilen og få kjørt det avgårde, ville tatt meg fire til fem timer, sier Andreas fornøyd over at Anne Brit tok seg av denne biten.

– Jeg blir imponert over hvor ekstremt hardt Anne Brit jobber. Det er tunge ting hun tar hånd om, men likevel kommer hun med masse energi og positivitet, legger Lotta til.

I tillegg til de større rommene tok Anne Brit også for seg gangen i andre etasje, samt vaskerommet i kjelleren.

Lotta og Andreas har selv ryddet og organisert kjøkkenet etter å ha fått energi og inspirasjon.

Energi og motivasjon
I dag føler Lotta og Andreas at de er på vei oppover, og de har kommet ut av depresjonen. De har begge fått mye mer energi og motivasjon.

– Vi er fremdeles i en prosess, men det er mye lettere. Om grunnen er at vi har fått orden i huset, vet vi ikke, men jeg tror det er en del av prosessen – vi får ting gjort, og vi kommer oss videre. Det føles veldig godt at huset ser bedre ut. Vi har begynt å få orden på saker og ting, og det føles som om vi har en plan som ikke lenger er uoverkommelig, sier Lotta.

– Nå får vi gjort ting, og oppryddingen har gitt oss entusiasme og energi til å gjøre det. Vi føler oss mye friere, avslutter Andreas.

Bod og Bedring – rydder deg fri!

Les mer

Askeladden – en kjede av positivitet for både miljøet og samfunnet

Click here to add your own text

Anne Brit får god hjelp av Bilstad til å bære inn brukte bøker fra en av våre kunder.

I følge en undersøkelse gjort av SSB øker detaljvareomsetningen stadig med årene. Samtidig hevder en undersøkelse gjort for DNB at stadig flere nordmenn ønsker å handle brukt. Hvordan kan det ha seg at detaljvareomsetningen stiger når vi nordmenn ønsker å handle brukt? Det finnes et hav av bruktmarkeder både på nett og som fysiske butikker. Hvorfor utnytter vi ikke disse tilbudene mer? Er tilbudet for dårlig?

Miljøvennlighet er noe vi i Bod og Bedring setter høyt. Det er derfor svært viktig for oss at alle de overflødige tingene vi hjelper kundene våre å kvitte seg med, blir sortert og levert på rett sted. Når vi hjelper kundene våre med å rydde et rom, sorteres alt systematisk. Sammen går vi gjennom hver eneste ting, hvor kunden bestemmer om det skal tas vare på, kastes, eller om det er i god nok stand til å gis bort. Svært ofte er det mye kunden ikke har behov for, men som er i altfor god stand til å kastes. Derfor er det fantastisk at bruktbutikker som Askeladden i Sandvika eksisterer.

Bruktbutikken Askeladden holder til i Sandvika i Bærum.

– ­Å få folk tilbake i jobb igjen er kjernevirksomheten til Askeladden

Bruktbutikken Askeladden i Sandvika drives av daglig leder Frode Bilstad, som tidligere har jobbet innen finans i 20 år.

– Jeg mistet jobben min i Nordea og hadde egentlig tenkt å gå tilbake til finans igjen, men sånn ble det ikke. Jeg var nok litt sliten av den typen jobb og hadde behov for en forandring, og da kom jeg tilfeldigvis borti dette her. Jeg kjente hun som drev det før meg. Hun spurte meg om jeg ville sitte i styret, ettersom hun ønsket noen med økonomisk bakgrunn der, og det takket jeg ja til. Samtidig jobbet jeg her frivillig i et år, mens jeg ventet på å få en jobb i finansnæringen igjen. Det endte med at jeg likte meg så godt her, og da hun som tidligere drev Askeladden sluttet i 2012, tok jeg over.


Daglig leder, Frode Bilstad, forteller Anne Brit om butikkens vaskerutiner.

Bemanningen til Askeladden er ikke som i alle andre butikker. Her jobber blant annet pensjonister frivillig, og bruktbutikken samarbeider med NAV, Bærum kommune og Kriminalomsorgen, ved blant annet å ta inn tidligere rusmisbrukere og andre som har falt utenfor samfunnet og trenger arbeidstrening for å komme tilbake i vanlig jobb igjen.

– Å få folk tilbake i jobb igjen er kjernevirksomheten til Askeladden. Her får de en mestring, og de vil komme ut i samfunnsnyttig arbeid igjen. I tillegg ønsker vi å få innvandrere som nettopp har lært seg norsk til å jobbe her, slik at de får et sted å praktisere norsken sin, sier Bilstad.

– Samtidig er gjenbruk drivkraften til Askeladden. Det er ikke bare gjenbruk av materielle ting, men det er også en type gjenbruk av mennesker. Mennesker som kommer tilbake til samfunnet for å få en ny start i livet, og som kommer ut i en ny type jobb igjen, legger han til.


Askeladden samarbeider med NAV, Bærum kommune og Kriminalomsorgen ved å ta imot tidligere rusmisbrukere slik at de får arbeidstrening.


Den pensjonerte bibliotekaren, Anne Nordli Ekanger, jobber frivillig på Askeladden hver fredag.

Ryddig og oversiktlig

Tilbake til våre kunders brukte gjenstander; Hva skjer i prosessen fra vi leverer fra oss de ulike gjenstandene, til det står ferdig priset og er klart for salg i Askeladdens hyller?

Først og fremst mottar ikke bare Askeladden brukte gjenstander og møbler – de tilbyr også gratis henting om det er noe man skulle ha behov for.

Videre, når de brukte tingene enten er levert eller hentet til butikken, blir de sortert og vasket, og noen møbler blir reparert i butikkens egne verksted. Deretter prises gjenstandene og legges ut i en av butikkens tre oversiktlige og ryddige etasjer, for salg.


I kjelleren på Askeladden vaskes og tørkes de brukte gjenstandene de får inn.



Alt som kastes, sorteres riktig.



Bilstad sorterer bøkene Anne Brit har tatt med fra en av våre kunder.



Askeladden har tre ryddige og oversiktlige etasjer.

Caring is sharing

Når vi i Bod og Bedring leverer ting til Askeladden som våre kunder ikke lenger har bruk for, tar vi vi ikke bare vare på miljøet, vi er også med på holde en bedrift, som hjelper mennesker tilbake til samfunnet igjen, gående. Askeladden skaper en kjede av positivitet for både miljøet og samfunnet, og derfor setter Bod og Bedring stor pris på å kunne levere brukte gjenstander til denne butikken. I tillegg bidrar vi til at bruktbutikkene får et større tilbud, og med dette vil kanskje flere nordmenn benytte seg av å kjøpe ting brukt.

Bod og Bedring – rydder deg fri

Les mer

Å holde det ryddig i hjemmet – den enkleste ting i verden for noen.

Å holde det ryddig i hjemmet – den enkleste ting i verden for noen. For andre, derimot, krever det enorm tiltaksevne og føles helt håpløst. Hvorfor er det slik? Og hvilken innvirkning har rot på selvfølelsen og vårt sosiale liv.

Vi nordmenn er, av natur og tradisjon, stolte, selvstendige og ryddige mennesker. Vi kan nok godt stereotyperes som perfeksjonister – og det på godt og vondt. Vi er siviliserte, har orden på livene våre, og hjemmene våre er pene og organiserte, slik ser det i hvert fall ut fra utsiden. Dette er vår kultur. Reiser en litt rundt i verden oppdager man raskt at på få steder er menneskene så opptatt av hvordan det ser ut i hjemmet som det vi er. Kanskje er det fordi vi faktisk bruker mye tid nettopp hjemme. Her er vintrene lange og kalde, som naturligvis betyr at vi holder oss en del innendørs. Dessuten er vi et land med mye plass og god råd, preget av store hus og store hager hvor vi har mulighet til å be mange til bords. Noe som står i kontrast til store deler av verden.

La oss sette Thailand som et eksempel, hvor været for det meste er varmt og deilig, og leilighetene små og ligger tett inntil hverandre. Her er det langt mer vanlig å invitere noen til å møtes ute på stranden, i gatene eller på den lokale lunsjkafeen.

Vi skal ikke lengre enn til England, et land ikke så alt for annerledes fra vårt eget, før man ser en merkbar forskjell i hvor opptatt man er av hvordan det ser ut hjemme.

De ryddige, pene hjemmene til oss nordmenn gjenspeiler mye mer av vår kultur og vårt klima enn vi kanskje er bevisste på – vi er ‘innemennesker’. Så når vi inviterer venner og familie hjem er det viktig for oss å kunne være stolte av hva de møter i døren. Slik som klærne vi velger å ha på oss når vi pynter oss, eller hårfrisyren vi velger å bære i årevis. Det er en del av vår identitet.

Så hva skjer så med oss, når vi ikke klarer å holde orden på hjemmet? Når vi ikke klarer å gjøre det pent? Er det litt det samme som når vi føler at vi selv forfaller? Når man av diverse omstendigheter ikke orker å pynte seg lenger, eller ikke lenger har energien til å fremstå som det mennesket man egentlig identifiserer seg med?

I Bod og Bedring møter jeg mennesker som trenger hjelp til å rydde og få orden på hjemmet sitt. Mange har kanskje opplevd at i kaotiske perioder i livet – være det seg en hektisk hverdag, en tung tid som tar av energien vår, eller rett og slett en dårlig helse – er det å holde hjemmet organisert faktisk en utrolig stor utfordring.

Til tross for at de fleste av oss antakelig har opplevd slike perioder, kan forstå de og relatere til de, er det gjerne et tabu og stor skam å skulle la andre se at hjemmet vårt ikke er i fullstendig stand. Vi ønsker ikke lenger å invitere gode venner hjem på det som pleide å være en hyggelig, sosial og viktig sammenkomst. Med det mister vi mye.

Underbevisst er et rotete hjem et fysisk bilde på vår mentale tilstand som vi ikke tørr å avsløre – stoltheten vår og selvstendigheten vår står i fare. I stedet for å kunne være ærlige med hverandre og si at «det har vært litt vanskelig for meg i det siste», vegrer vi oss for å være  sårbare.

Enda vanskeligere blir det å be om hjelp i en slik sårbar situasjon, om så «bare» til en skikkelig ryddesjau. Vi er opptatt av å klare ting selv. Vi er opptatt av at livene våre skal virke perfekte fra utsiden. Og vi har slik omtanke for de rundt oss at vi er redd for å være andre til bry – de har sine egne liv å holde styr på.

Så hvordan klarer vi å holde i stand et ryddig hjem, uten å ende i en ond sirkel av rot? Om vi først har havnet i en kaotisk situasjon, hvordan kommer vi ut av den? Og hvordan kan vi nordmenn bli flinkere til å be om hjelp i hjemmet når vi trenger det?

Vi ønsker å høre dine tanker, innspill og egne erfaringer rundt temaet, så del gjerne!

Les mer

 

Dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde og organisere huset nå, må jeg flytte!

For 15 år siden flyttet Eva (71) fra et stort hus på Norberg i Oslo, til et mindre hus også på Norberg. Endringene ble store da det ikke lenger var like stor plass til alt hun eide. Saker og ting ble plassert der det var plass, og resten ble stuet vekk i boder og skap.

Det var ikke før for to år siden, da Eva ble syk og måtte gjennom en stor operasjon, at huset gikk fra å være rotete til å bli et kaos. I to år måtte Eva gå på krykker, og selv de enkleste dagligdagse rutinene ble til en utfordring. Ryddingen ble derfor både svært vanskelig og bortprioritert. Rotet hopet seg opp og ble til slutt en stor påkjenning, og i lange perioder våknet hun om nettene av at hun var urolig og engstelig.

– Jeg følte meg ute av kontroll. Til slutt måtte jeg true meg selv ved å tenke at ‘dette går ikke mer. Om jeg ikke klarer å rydde huset nå, må jeg flytte!’

FØR: Garderoben var overfylt og manglet et system, noe som gjorde det vanskelig å finne frem til de rette tingene.

En venninne av Eva, som Bod og Bedring tidligere har hjulpet med å rydde kjelleren i huset til, tipset Eva om oss. Eva ble fortalt om hele prosessen og syntes dette hørtes interessant ut, men var samtidig litt skeptisk til å slippe en fremmed inn i kaoset sitt.

– Det var ikke bare bare å slippe folk inn i det mest rotete, men så tenkte jeg ‘hun kaller seg Bod og Bedring, akkurat som i ordtaket bot og bedring. Da tenkte jeg at hun har humoristisk sans, og derfor turte jeg å satse på det.

I tillegg til et ønske om å bli kvitt kaoset og få et velorganisert hjem, ønsket Eva også å legge alt til rette for et hyggelig og velfungerende ukesbesøk av sin sønn, sin nye svigerdatter, og deres fire barn.

– Det var viktig at det skulle bli hyggelig, og ikke stressende.

Vi fant derfor sammen ut at det viktigste når man skal få besøk av så mange, er at garderobe, vaskerom, stellerom for babyen, og bøttekott – rommene som får alt til å gå rundt, er i orden.

Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes. Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass. Alt som enten skulle gis bort eller kastes, kjørte Bod og Bedring til gjenbruksstasjoner og gjenvinningsstasjonen.

Besøket gikk som en lek og Eva hygget seg, fremfor å stresse. Systemet vi laget fungerte optimalt, og Eva får nå storbesøk av sønnens familie hver måned uten noe problem.

ETTER: Hyller, skuffer, og skap, ble tømt og sortert av oss, og sammen med Eva kom vi frem til hva som skulle kastes, gis bort til gjenbruk, og hva som skulle beholdes.

ETTER: Det som skulle beholdes fikk sin bestemte plass og ble satt i system, kroker ble hengt opp, og alt fikk en merkelapp slik at Eva enklest mulig ville finne tilbake til de ulike gjenstandenes rette plass.

Eva ble så fornøyd med både prosessen og resultatet, at hun leide inn Bod og Bedring til å hjelpe henne med resten av huset. Stuen, kjøkkenet, badene, kontoret, og kjelleren med kjellerstue har nå også blitt ryddet, merket, og satt i system. Eva har nå kvittet seg med hundretalls av bøker i stuen, fått sortert og organisert kjøleskapet, kjøkkenskap og -skuffer, likt som kremer og medisiner har blitt sortert og organisert på badene. På kontoret har titalls permer med forskjellige papirer blitt gått gjennom og satt i system, og i kjelleren har alt fra støvler til bilderammer blitt lagt i egne bokser og merket og plassert i hyller.

FØR: Badet var fullt av ting som kunne kastes, vaskes og sorteres.

ETTER: Et strøkent bad med orden i baderomsartiklene og en skuff til ethvert behov.

– Det Bod og Bedring har gjort har gått over all forventning! Systemet til Anne Brit er helt ‘outstanding’. Når jeg ser at ting forsvinner og at andre ting blir satt i system, blir jeg svært lettet og får en god følelse. I tillegg er Anne Brit sjeldent god med mennesker – hun er både spennende, morsom og energigivende. Ikke bare er hun ekstremt god til å rydde, men hun er også en god coach som hjelper deg med å finne ut hvor det stopper opp, og hvorfor det har blitt så rotete. Og ikke minst får jeg hjelp til nye rutiner jeg må innarbeide for å hindre at rot hoper seg opp igjen. Jeg anbefaler Bod og Bedring til alle venninnene mine, og flere av dem har takket meg for anbefalingen etter at de selv har engasjert Bod og Bedring i hjemmene sine. Bod og Bedring øker livskvaliteten – du får frigitt masse tid til andre aktiviteter.

Bod og Bedring – vi rydder deg fri!

FØR: Kjelleren hadde ikke mer plass, og ingen system.

ETTER: En lys og ryddig kjeller med en fast plass til alt, tydelig markert.

FØR: Kjellerstuen trengte et løft for å fungere optimalt.

ETTER: En romslig kjellerstue som kan brukes som kontor – med sorterte papirer, bøker og permer.

Les mer

BOD OG BEDRING søker ryddekonsulenter

Har du lyst på en variert og morsom jobb i et godt arbeidsmiljø samtidig som du bidrar til at våre kunder får et nytt og enklere liv?

På grunn av stor etterspørsel søker vi praktiske ryddespesialister med godt humør og som er glad i mennesker. Du kan ha bakgrunn som snekker, tømrer, interiørkonsulent eller lignende, eller du kan ha flere års erfaring i salg og service. Du må like å snakke med mennesker, være strukturert og ryddig, beherske godt norsk og være jordnær og til å stole på.

Arbeidet er aktivt og variert, og går ut på rydding og organisering av boder, loft, kjellere og hjem, samt sortering og kjøring til gjenbruksstasjoner, loppemarked og lignende. Jobben innebærer også å skreddersy oppbevaringsløsninger (som for eksempel reoler og garderobeskap fra IKEA) og montere disse. Ellers enklere vaktmestertjenester og å gjøre ulike typer ærend.

Praktisk og estetisk sans er en fordel. Du må ha sertifikat. Egen bil er en fordel, men ikke et krav. Opplæring vil bli gitt. Deltid med mulighet for utvidelse. Fleksibel arbeidstid. Det vil bli lagt vekt på personlige egenskaper.

Bod og Bedring er et nytt konsept i markedet. Vi holder til på Vinderen i Oslo og fornyer private hjem i Oslo gjennom rydding, organisering og gjenbruk. Søknad og CV sendes til Anne Brit på post@bodogbedring.no.

Vi gleder oss til å høre fra deg!